السبت، 27 أبريل 2013

عصير هرتلة


المرة دي الموضوع صعب جدا ,صعب عليكم لان مش مطلوب منكم تقرأوا كلام لواحد ما وصلش لدرجة نص هاوي مفلس ومصاب بجميع الامراض الاجتماعية وازدواج الشخصية  والزيطان والهرتلة على الريئ وصعب عليا
 اكتر لان الموضوع عامل بالظبط زي اني عمال ادور على الافكار القديمة واخر احداث حصلت وشوية كلام ملوش اي لازمة وعمال اضربهم في الخلاط وكل ما وقف ضرب وادوق الائيها مش مظبوطة مرة فكرة مملحة على شوية كلام مسكر ومرة العكس و المهم ان النفس الحلو عشان اكمل العصير مش موجود .
اد ايه الواحد بيبقى غريب لما بيفقد تناغم البهارات مع بعضها

وكل ده عشان انا بقالي 5 ايام ما كتبتش اي حاجه ولا حتى في فكرة عدت على دماغي حتى لو مش للكتابة
-ثواني ثواني عند هنا ووقف 
يعني كل ده عشان انا مش لائي حاجه اكتبها؟؟ وشاغل دماغكوا ومصدعكوا عشان اشكيلكوا ظروفي واقولوكوا اني زعلان عشان بقيت مفلس ومش لائى حاجه جديدة؟؟

 انا لا محترف ولا هاوي ولا حتى نص هاوي وكمان مش مطلوب مني حاجه معينة او في اي التزام من اي نوع اتجاه الكتابة
-جاوب على ام السؤال 
اكيد لا ..
الموضوع ان من اسبوع كده اخدت قرار عزلة صغيرة كده بهدوء .. مفيش سبب مباشر للعزلة دي غير اني كنت عاوز ارتب ادراجي ودفاتري 
وكان بقالي كتير ما اكتأبتش فقولت امنع البلا قبل وقوعه واشوف ايه الاسباب اللي ممكن تجيب الاكتئاب وننهيها من الاول 
كنت حاسس بسرسوب اكتئاب عمال يتسحب من شباك موارب ومش عارف انهي واحد

كمان انا مقتنع ان عشان تقيم حاجه لازم تكون باصص للموضوع من بره وما تدخلش عواطفك اوي في الموضوع عشان تعرف تحكم كويس
اسبوع العزلة ده بدأ بهدوء جدا محدش يعرف عنه حاجه , احداث كل يوم بتمر ببطء شديد والواحد عمال يشغل باله بأي حاجه تشغل وقته
العزلة ما كانتش عزلة كاملة وكنت في وسط اصحابي
بس ما عملتش حاجات متعود عليها باستمرار
بدأت ما احكمش على مشاعري اتجاه ناس كتير وقولت احط كل نقطة فوق حرفها
بعد ما جبت كل الدرج على الارض وبدأت ارتب من الاول 

ابو العز واحمد ما اتحركوش من الدرج اصل دول خارج اي نطاق تقييم اساسا
وغيرت خطة التصنيف قولت يمكن العيب من عندي مش من عند الناس
الناس اللي بتوحشهم وبتحس الشغف في سؤالهم وهما كمان واحشينك..حاول ما تزعلهومش عشان هتخسر اكتر ما هتكسب
الناس اللي بيوحشوك وانت عارف انك مش فالهم اصلا..ولا تشغل بالك باي حاجه وخد بالك منهم واسال عليهم مش المهم برده انك تبقى مبسوط ابسط نفسك على قد ما تقدر وما تشغل بالك بحد
الناس بتاعت المصلحة ..ايوة يعني اللي عارفاك عشان مصلحة او اللي بتتصل بيك عشان مصلحة ..طالما انك عرفت عنهم كده يا اعملهم مصلحتهم بنفس راضية يا افكني وبلاش اتعشم فيهم كتير 
بلاش تتوقع رد فعل من حد مهما كان قريب او بعيد لان انا انا وهو هو لا عمري هكون هو ولا عمر هو هيكون انا

بلاش تخلي الارقام لغة ترجمة بينك وبين مشاعرك مين اكبر ومين اقل وهكذا
بلاش تستنى حاجه من حد لان الوحيد اللي يقدر يفيدك هو انت بس
حتى لو اخترت حد تحكيله لو اخترت غلط انت اللى هتخسر برده ..ولو اني معنديش اسرار فمش بدقق في الموضوع ده

رتبت الدرج واهم حاجه اني حطيت فواصل مش عشان محدش يتنقل بس عشان كل ما افتح واقفل الدرج ما يتلخبطش غصب عني وانا مش واخد بالي وانا بفتح واقفل
غيرت القفل وكتبت الدخول بالعقل 

بعد الحاجات اكتشفتها في ساعات من اللا شيء وانا عمال اصاحب في الملل واسايس فيه
بس الغريب فعلا ان الافكار مش بتيجي لواحدها لازم عامل حفاز ليها والعامل الحفاز ده هو الناس اللي تعرفهم 
ويمكن اللي انت ما تعرفوش ان احد الاسباب الرئيسية لمعرفتك بيهم هي كونهم محفزين لافكارك بس انت مش عارف
وكونك بعدت مش هيجيلك حاجه الا لو كنت مع حد محفز ليك حتى لو نفسك بس مش في عزلة
صعب تصاحب الملل اوي بس لو عندك هواية هتحل الموضوع ده 
يعني طبعا عشان انا لا بعرف ارسم ولا بعرف اعزف فبهري في اي حاجه بقى وانا اهري وانتوا تصدعوا 
بس بغض النظر عن هريي وعن هواياتي الغير مفيدة زي نفخ البلالين
الواحد استفاد الحمد لله من ناس كتير حواليه

خلصنا الاسبوع ورتبنا افكار كتير كانت تايهة
منها مثلا مشكلة البنات في الاهتمام وازاي بيقيسوا الموضوع ده ودي حاجه بتختلف عند الولد اللي مش بيفرق معاه كتير
وفي مثلا مشكلة الولاد في المواقف اللي انت فيها جمبه ومدى استيعابه للظروف والأعذار دي برده حسابها مختلف اوي عند البنات
في ناس بتحبهم مع انك مش بتكلمهم خالص دي حالة مالها تفسير وما حاولتش ادور جواها خفت لبوظ اي حاجه

بعد اسبوع زي ده وتوهان وسرحان وانشغال دماغ في الفاضي من غير اي شيء مفيد
لازم الريستارت اللذيذ..اللي تفضل دايس فيه على الزرار لحد ما الدماغ تقفل بالعافية وبعد كده تفتح على نضيف
مفيش انضف من انك تفتح على حاجه واحدة
وطبعا ماليش غيره
صاحبي البحر
روحتله ووقفت ادامه وقولتله انا جيتلك يا صاحبي
رد عليا بدفاه في الليل وقالي منا عارف انك هترجعلي اصلك ملكش غير
بتعجبني فيه ثقته في نفسه
بس ده مش اي حاجه ده البحر 

نبدأ بقا فترة الاكتئاب  واحنا مبسوطين ونتدلع على الناس براحتنا 












ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق