الخميس، 16 يناير 2014

اول جلساتي في العلاج النفسي

من اللي بيحصل اليومين دول حواليا وكتر القلق اللي حاسس بيه مش عارف ايه سببه
قررت اني مش لازم اصبر على نفسي اكتر من كده
قومت داخل على النت عامل بحث على النت على اسماء دكاترة نفسيين ويا سلام لو شغالين اونلاين
المهم لقيت واحد انت ما بتكلموش ولا بيكلمك هو بس مرتب  تعليمات وارشادات وخطوات تعملها وبيعمل hangout بينك وبين ناس تانية زيك بالظبط
مشاكلنا مختلفة
هو بيكتبلنا ازاي ندير الحوار ومدته والمواضيع اللي نتكلم فيها
بعد ما نخلص هو بيشوف الموضوع كله ويكتب تقرير كلنا نشوفه وتقرير خاص لكل واحد
انا بتعالج ليه اساسا ومن ايه ؟؟
يمكن حسيت فجاة اني غلطت ولازم ارجع عن اللي انا فيه
يعني مثلا واحد زيي مش ثوري ولا بتاع وعنده قناعات شخصية فيما يخص حب الوطن
طيب ليه بشغل نفسي بقصص مش بتاعتي؟
يعني ليه بدور على العدل..طيب ما امشي نفسي مع الظلم ولو ما بحبوش احاول ما اكرهوش
ليه شاغلني حوار الجزاء والعقاب...ما اسلك اموري ومش هخسر حاجة واهو كلنا بنغلط واكيد بغلط فاسلك نفسي بالحب اسهل
بدور ليه على فلوسي اللي الدولة بتصرفها في كل حاجة ليها لازمة او ملهاش..هو يعني هاخد اكتر من رزقي ولا اللي ربنا كاتبهولي مش هاخده
كمان مش لازم المستقبل يبقا ليه فرصة افضل..هما يعني اهالينا عاشوا وحش ولا معرفوش يربونا
لو حافظت على نفس المستوى هيبقى كويس او وفضل ونعمه

موضوع التعليم ده لازم اشيله من دماغي وابطل كل شوية اقارن نفسي لبره...الذرة اخترعوها من زمان وبتاع الفيمتو ثانية مش بتاعنا فمش هعمل جديد يعني
لما حكيت للناس استغربت اوي
لقيت الكل ( متعاطف ) معايا
والاحسن ان الكل مصدق اني (مش متعاطف ) معايا
لدرجة استغرابهم ان محدش متعاطف معايا
بس تعاطفهم مش مهم
لو سلمت لعواطفهم مش هحقق اللي قولت عليه

انا الوقتي مستني اول تقرير ومعاد الجلسة التانية
بس انا حاسس كده ب
"هييييييح انا بتعالج وفي امل مني ابقى كويس "
اشوفكوا الجلسة الجاية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق